4.2 Bewijsvoering

Zowel de persoon als de informatie die iemand geeft, moeten te vertrouwen zijn. Dit vertrouwen is voor een belangrijk deel ook gebaseerd op kennis van zaken en competentie. Als er veel empirische kennis is opgebouwd over een bepaalde aanpak spreekt men niet alleen van methodisch werken, maar is die aanpak ook evidence based.

Hoe doe ik dat?

  1. U vergelijkt uw eigen handelen met 'beroepsstandaarden', gebaseerd op empirisch onderzoek
  2. U bent in staat om m.b.v. educatieve deskundigheid een cliënt adequaat te informeren over het beoogde plan van aanpak
  3. U bespreekt daarbij niet alleen het te verwachten resultaat, maar ook de aard van de aanpak, de beste c.q. meest gewenste vorm daarvan en het moment en de intensiteit van die aanpak. De cliënt weet dan wat hem te wachten staat en kan op basis van deze gegevens besluiten om al of niet met het geschetste plan van aanpak in te stemmen
  4. U brengt uw inzichten en interventies zo over dat de cliënt ze cognitief kan begrijpen, emotioneel kan verwerken en kan inpassen in zijn gedragsrepertoire. Tot deze educatieve deskundigheid behoort ook het vermogen en de bereidheid om na te gaan of de ideeën en aanwijzingen bij de cliënt zijn overgekomen. Zo’n evaluerende benadering is onmisbaar om eventuele blokkades op te sporen.

Meer weten? Zie Beheerwijze