1.4 Reflectie-plannen
Reflectie-plannen zijn de voorgenomen activiteiten om de reflectie-strategie te concretiseren. Een reflectie-plan helpt om het strategische midden te vinden tussen panklare recepten en contextspecifiek maatwerk. Als professional creëert men daarmee een kader voor de verdere uitvoering.
Hoe doe ik dat?
- U formuleert eerst uw doelen: wat willen we qua reflectie bereiken, waar willen we heen?
- U stelt de uitgangssituatie vast, bijvoorbeeld met een sterkte-zwakte-analyse en een knelpunten-bepaling
- U gaat na op welke manier reflectie een mogelijke bijdrage kan leveren aan oplossingen
- U kiest voor bepaalde kennis-, houding- en gedragsdoelen en voor doel groepen en maakt u strategische keuzes over middelen, media etc.
- U bepaalt de tijds-as en de prioriteiten
- U gaat aan de slag met de concrete invulling: hoe elke doelgroep te benaderen, wanneer, met welke boodschap en met wat voor soort communicatiemiddelen. Aangevuld met een overzicht van de kosten
- U evalueert uw werk: wat was het gevolg van een bepaalde aanpak? Desgewenst maakt u gebruik van (gestandaardiseerde) hulpmiddelen als pre-testen, feedback via dagboek-methoden, vragenlijsten of interviews.
Meer weten? Zie Strategisch geheel